Celoživotné vzdelávanie áno, veční začiatočníci ani náhodou!

aug 5, 2020 | Nezaradené

Učiť sa cudzí jazyk je beh na dlhú trať. Je to príjemný beh po krásnej trase. Je plný zábavy a endorfínov, priateľov a kultúry. Stačí len k učeniu pristúpiť správne. A predsa, mnohí študenti, ktorí sa hlásia na naše kurzy francúzštiny o sebe prezrádzajú, že sa učia jazyk už pár rokov a pritom majú stále pocit, že nevedia rozprávať, že nepoznajú gramatiku, že nevedia nič. Sú veční začiatočníci, s francúzštinou večne len začínajú. Po čase stratia motiváciu a prestane ich to baviť. Hovorí sa, že takíto študenti sú pre jazykové školy zlatá baňa. Veční začiatočníci sú stáli zákazníci, prelietajú z jedného kurzu francúzštiny do druhého.

Aj my máme večných začiatočníkov radi. Ale nie preto, že sú spoľahlivým zdrojom pravidelného príjmu. Sú pre nás príležitosťou ukázať, že vieme študenta zbaviť nálepky „večný“. Ak k nám príde študent, ktorý sa označí za večného študenta, urobíme všetko preto, aby sa tak prestal vnímať. Prečo? 

Večný študent po čase často stráca motiváciu pokračovať. Vymaniť sa zo začarovaného kruhu je ťažké a ak študentom nepomôžeme odstrániť skryté problémy s učením sa jazyka, prestane ho to nakoniec baviť a my stratíme študenta. A tomu sa snažíme samozrejme vyhnúť.

Aj to je jeden z dôvodov, prečo vedieme kurzy pre najviac šesť ľudí. V menšej skupinke študentov sa často vytvorí skvelý kolektív a vieme ľahko udržať vyvážený stav, kde nikto nikoho nebrzdí a  nikto nemá zlé pocity z toho, že urobí chybu. Okrem vlastného úspechu sa študenti v skupine delia aj o radosť zo spoločného napredovania a spoločných úspechov. Kolektívna motivácia je veľká vec.

A nakoniec, pre nás ako lektorov nie je lepší pocit, ako vidieť posun a zlepšenie u svojho žiaka. A verte, že to nie je cliché. V mojich školských časoch som si neuvedomila ako pozitívne pôsobí pokrok študenta na lektora, ktorý sa následne prekonáva s individuálnym prístupom, intenzívne premýšľa čo poradiť a ako pomôcť pri učení. Skrátka, dobrý lektor sa snaží poradiť a  nastaviť so študentom vzťah tak, aby sa necítil zahanbene keď spraví chybu, aby sa snažili spolu zamyslieť nad možnými brzdami a chybami v učení, aby dal tie správne tipy. Dynamika založená na vzájomnej vnímavosti je základom úspechu.

Veční začiatočníci sú pre nás príležitosťou a výzvou. Príležitosťou vychovať ďalšieho zanieteného frankofonistu a výzvou ukázať sa, že naozaj ponúkame viac ako iné jazykové školy. Naše brány a kurzy sú vám otvorené.